Σάββατο, Αυγούστου 12, 2006

αναβάθμιση, απαξίωση ή επικίνδυνη άγνοια;

Δημοσιεύτηκε στις 4/8/2006 η απόφαση της Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων με θέμα: «Καθορισμός των κύκλων μαθημάτων, των τομέων και ειδικοτήτων των Επαγγελματικών Λυκείων και της αντιστοιχίας μεταξύ τους» .
Η πρώτη ανάγνωσή της δημιουργεί απορίες.
Η δεύτερη συναισθήματα που ποικίλουν από θυμό έως απαγοήτευση.

Κατ’ αρχήν περί τίνος πρόκειται.
Η απόφαση αυτή εκδόθηκε κατά τα προβλεπόμενα από το Νόμο 3475/2006 που πολύ πρόσφατα ψηφίστηκε στη Βουλή και δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Με αυτό το Νόμο επιχειρείται η αναμόρφωση της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, στην Ελλάδα, αφού όπως εκτιμούσε η πολιτική ηγεσία, η δομή που προϋπήρχε δεν έκανε την τεχνική εκπαίδευση ελκυστική στους νέους, δεν ήταν αξιόπιστη στα μάτια των επαγγελματιών δεν μπορούσε να ανταποκριθεί στις συνεχώς μεταβαλλόμενες απαιτήσεις της οργάνωσης των επαγγελμάτων.

Πιθανόν κάποια από αυτά να ήταν σωστά, κάποια να ήταν προϊόντα της επικρατούσας άποψης χωρίς να βασίζονται στα πραγματικά δεδομένα. Συμβαίνει συχνά και συμβαίνει και από πρόσωπα που καθ’ ύλην είναι αρμόδια και υποχρεωμένα να γνωρίζουν να διαμορφώνεται μια άποψη περί του τι ισχύει, χωρίς αυτό να είναι η αλήθεια.

Η Υπουργική Απόφαση αυτή (80044/Γ2/04-08-06), θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι είναι μια τυπική πράξη, που ρυθμίζει θέματα τα οποία αφορούν σε συγκεκριμένες ομάδες του πληθυσμού, δηλαδή στους μαθητές, στους γονείς τους, στους εκπαιδευτικούς και στα συνδικάτα τους, και συνεπώς ας τα βρουν αυτοί μεταξύ τους.
Δεν είναι όμως έτσι.

Με τη συγκεκριμένη Υπουργική Απόφαση, διαρθρώνονται οι σπουδές στα επαγγέλματα που δεν είναι ανώτατου επιπέδου.

Δηλαδή επιχειρείται η διάρθρωση των μεγαλύτερου όγκου των επαγγελμάτων που ασκούνται αυτή τη στιγμή στη χώρα μας.
Δεν ξέρω αν έχουν πλήρη συνείδηση του γεγονότος οι εκπρόσωποι της Πολιτείας, αλλά η συγκεκριμένη απόφαση πρόκειται να επηρεάσει όλον τον επαγγελματικό χάρτη. Πιθανότατα βέβαια, εξ αιτίας ακριβώς αυτής της έκτασης την οποία έχει, αλλά και του τρόπου που αντιμετωπίζει τα θέματα, να την απορρίψει η ίδια η ζωή, καθιστώντας για άλλη μια φορά το σύστημα της δευτεροβάθμιας τεχνικής εκπαίδευσης, αναξιόπιστο.

Με την απόφαση αυτή, διαμορφώνονται εννέα επαγγελματικοί τομείς, οι οποίοι αναπτύσσονται σε δεκαεπτά ειδικότητες.
Εκτός του ότι από μια απλή ανάγνωση φαίνεται να απουσιάζουν τομείς και ειδικότητες που έχουν ιδιαίτερη σημασία για την ελληνική οικονομία με πιο κραυγαλέα την απουσία ολόκληρου του τομέα των Γραφικών τεχνών, οι συντάκτες της απόφασης αυτής έχουν αποφασίσει για το ποιοι επαγγελματικοί τομείς και ειδικότητες είναι οι "εκλεκτοί "και χαίρουν εκτίμησης, ώστε οι απόφοιτοί τους να μπορούν να προσεγγίζουν στην Ανώτατη εκπαίδευση.

Έτσι ένας μαθητής που σκέπτεται να γίνει μηχανικός αυτοκινήτων, μπορεί να συμμετάσχει στη διαδικασία επιλογής για την ανώτατη εκπαίδευση, ένας μαθητής όμως που θα θελήσει να ασχοληθεί με τη διακόσμηση εσωτερικών χώρων γνωρίζει ότι δεν θα έχει αυτή τη δυνατότητα.
Ένας μαθητής που θα θελήσει να γίνει βοηθός φαρμακείου (αλήθεια από πού «ξεθάψανε» αυτή την ειδικότητα, τι συμφέροντα να εξυπηρετεί ; ) μπορεί να σκέπτεται μετά το πέρας των σπουδών του και την πρόσβαση στο Πανεπιστήμιο, ενώ κάποιος που θα θελήσει να γίνει αισθητικός, ξέρει ότι αποκλείεται.
Ο κατάλογος που μπορεί να συνταχθεί είναι τεράστιος.

Οι απορίες που γεννάει αυτή η Υπουργική απόφαση πολύ περισσότερες από τα προβλήματα που υποτίθεται ότι ρυθμίζει.

Ανεξάρτητα από τα επιμέρους θέματα τα οποία θα αναδείξουν οι θεωρούμενοι ως ειδικότερα ενδιαφερόμενοι (μαθητές, καθηγητές), κατά την γνώμη μου υπάρχει μια κραυγαλέα απουσία η οποία όταν θα γίνει αντιληπτή φοβάμαι ότι θα οδηγήσει το σύστημα σε κατάρρευση.

Απουσιάζει η γνώμη των εκπροσώπων των εργαζομένων και των επαγγελματιών.
Είναι γνωστό ότι αυτοί θα κληθούν στις αρμόδιες επιτροπές να διαμορφώσουν τον κατάλογο των επαγγελματικών δικαιωμάτων των ειδικοτήτων, αλλά ακόμα περισσότερο είναι αυτοί που θα δουν τα επαγγέλματα που τώρα ασκούν, να απαξιώνονται εκπαιδευτικά.

Το έχουν πάρει υπόψη τους αυτό οι κκ συντάκτες της Υπουργικής Απόφασης και η κα Υπουργός, που την υπέγραψε;

Ε και επειδή δεν μπορώ να το "καταπιώ", μήπως κάποιος πρέπει να μάθει γράμματα στους συντάκτες Υπουργικών Αποφάσεων;

Οι αραβικοί αριθμοί είναι 1, 2, 3, 4,5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, κλπ

Οι αντίστοιχοι λατινικοί Ι, ΙΙ, ΙΙΙ, IV, ,V, VI, VII, VIII,, IX, X, XI, XII... κλπ

και οι ελληνικοί:

α', β', γ', δ' , ε', στ', ζ', η', θ', ι', ια', ιβ', ιγ', ιδ', ιε', ιστ' ....

Καλά βρε αδέρφια, πώς σας ήρθε το: α, β, γ, δ, ε, στ, ζ, η, θ, ι, κ, λ, μ, ν, .... που βάλατε στην υπουργική απόφαση;

Την αλφάβητο γράφατε; Κι αν ναι, εκείνο το στ, πού στο καλό κολλάει; Δεν σας έκανε εντύπωση;

Δεν υπάρχουν σχόλια: